fbpx

Afspraak maken?

Wat is het verschil tussen stress en een burn-out?

Stress en een burn-out worden in het dagelijks leven vaak door elkaar gehaald. Dit komt doordat veel klachten en symptomen sterk met elkaar overeenkomen. Het grote verschil zit hem in de duur van de klachten en de herstelperiode.

– Stress is een situatie die ontstaat wanneer er in een relatief korte periode, een aantal weken tot enkele maanden, teveel van u verwacht of geëist wordt. In veel gevallen is een herstelperiode van 6 weken voldoende om weer tot u zelf te komen.
– Een burn-out ontstaat wanneer u langdurig, minimaal 6 maanden, over uw grenzen heen gaat. Daardoor is er op een gegeven moment sprake van totale uitputting. Het herstel van een burn-out kan soms wel langer dan een jaar duren. 

Heb ik een verwijzing nodig om bij jullie in aanmerking te komen voor een behandeling?

Nee, in principe niet. Het is wel handig om eerst je huisarts te vragen om een diagnose. Laat deze ook op papier zetten, op die manier weten we zeker dat het om een burn-out gaat en kunnen we het juiste behandelplan opzetten.

Wat is een burn-out?


Een burn-out betekend letterlijk uitgeblust. U bent totaal uitgeput, de accu is leeg. Daarbij krijgt u last van allerlei lichamelijke en psychologische symptomen zoals vermoeidheid, angst, hevige emoties en bijvoorbeeld rug- en nekklachten. In het dagelijks leven kunt u niet meer goed functioneren. 

Heb ik een burn-out?

Als u het gevoel heeft dat u langdurig last heeft van ongewone vermoeidheid, is het verstandig om hulp in te schakelen. Neem naaste familie, vrienden of een vertrouwenspersoon in vertrouwen en bespreek uw klachten met uw huisarts. 

Is een burn-out altijd werkgerelateerd?

Een burn-out ontstaat vaak door langdurige werkgerelateerde stress, maar dit hoeft niet. Een burn-out kan ook door stress in uw privé leven of door een combinatie van situaties ontstaan.

Gaat een burn-out vanzelf over?

Een burn-out gaat helaas niet vanzelf over. U bent zo uitgeput dat u niet meer de kracht heeft om u zelf uit de burn-out te helpen. Het is verstandig om zo vroeg mogelijk met een behandeling, die voor u prettig voelt, te beginnen. Zonder behandeling voelen mensen zich vaak na jaren nog even uitgeput als in het begin van de burn-out.

Start typing and press Enter to search

Cookie instellingen

Door onze cookies te accepteren ga je ermee akkoord dat anonieme data gedeeld wordt met derde partijen. Op die manier kunnen wij jouw ervaring nog beter maken en gerecht informatie delen.