De hele dag ben je druk bezig geweest, maar helaas met hele andere dingen dan je bedacht had. Het beantwoorden van telefoontjes en e-mails, even snel een collega helpen en een ongeplande/vergeten afspraak, het gaat maar door. Ergens is er iets mis gegaan met je planning, want na een dag werken ligt er nog steeds een stapel werk op je te wachten. Hoe vaak verloopt jouw werkdag zo? Te vaak? Dan is het misschien tijd om iets aan timemanagement te gaan doen.
De betekenis van timemanagement is simpel: het optimaal beheren van je tijd, zodat je zoveel mogelijk kunt doen in zo weinig mogelijk tijd. Timemanagement hoeft niet moeilijk te zijn, met praktische en direct uitvoerbare tips gaat het je zeker lukken!
#1 Maak voor iedere dag een realistische planning
Maak een to do list voor 75% van je tijd, waarbij je voor elke taak voldoende tijd uittrekt. Op die manier heb je met de overige 25% van je tijd een buffer voor onvoorziene werkzaamheden of spoedklussen die tussendoor komen.
#2 Stel prioriteiten
Effectief plannen betekent keuzes maken en beoordelen waar je prioriteiten liggen. Om te kijken waar je prioriteiten liggen beoordeel je de taak op twee manieren: Belangrijk VS niet belangrijk en Urgent VS niet urgent.
– Belangrijks VS niet belangrijk
Vraag jezelf per taak af of deze belangrijk is of niet. Bij belangrijke taken zijn vaak meerdere mensen betrokken, of het niet verrichten van de taak heeft verstrekkende gevolgen. Het zijn bijvoorbeeld de hoofdtaken die in je functieomschrijving staan. Belangrijke taken hebben voorrang op minder belangrijke taken.
– Urgent VS niet urgent
Bepaalde taken moeten snel af en andere taken kunnen wel even wachten. Taken met een bepaalde deadline zijn eerst niet urgent maar na verloop van tijd kunnen ze dat wel worden.
Urgente taken hebben voorrang op minder urgente taken. Daarom wil je zo min mogelijk urgente taken op je planning hebben. Vooruit denken en plannen zorgt ervoor dat er minder urgente taken op je to do list staan.
#3 Durf ‘nee’ te zeggen
Als je betrokken bent bij je werk vind je het misschien moeilijk om grenzen te stellen. Even een collega helpen, of extra werkzaamheden uitvoeren nemen al snel veel tijd in beslag. Met als gevolg meer stress, verlies van overzicht en vermindering van de kwaliteit van je werk. Daarom is het belangrijk om grenzen aan te geven en af en toe ‘nee’ te zeggen tegen teveel werk.
#4 Plan voldoende pauzes
Het is heel gezond om elk uur een korte pauze van 5 minuten voor jezelf in te plannen. Je concentratie neemt na een uur flink af en door zo’n mini-pauze krijg je weer nieuwe energie en neemt je concentratievermogen toe.
#5 Creëer overzicht
Zorg ervoor dat je overzicht hebt op je werkplek. Een opgeruimd bureau en een overzichtelijke indeling van je e-mail zorgen ervoor dat je makkelijk bestanden en informatie kan terug vinden.
#6 Discipline
Timemanagement valt en staat met discipline. Je planning werkt alleen als je consequent bent in het gebruik ervan. Timemanagement maakt je overigens niet inflexibel. Mocht er iets tussendoor komen dan bekijk je al je taken opnieuw en stel je opnieuw je prioriteiten.
#7 Zorg voor plezier in je werk
Wissel leuke taken af met lastige of vervelende klussen. Aan het einde van de dag mag je tevreden zijn met wat je allemaal hebt bereikt. Probeer je werk thuis los te laten zodat je echt kunt ontspannen.
Timemanagement zorgt ervoor dat je efficiënter en effectiever bent op je werk. Je hebt meer ruimte in je hoofd, je ervaart minder stress en krijgt meer werk af. Hierdoor heb je een betere balans tussen je werk en je privéleven en heb je meer tijd voor leuke dingen. Succes!